Valikko Sulje

Vitamiinien annosteleminen

Mikä on vitamiinien optimaalinen vuorokausiannos? Professori Arvo Ylppö, Suomen neuvolajärjestelmän perustaja (1932), antoi D-vitamiinin saantisuosituksen: “Jokainen suomalainen, vauvasta vaariin, tarvitsee D-vitamiinia 120 mikrogrammaa päivässä”. Kanadassa, joka on ilmastollisesti samanlainen maa kuin Suomi, on aina D-vitamiinin kohdalla suositeltu samaa, 120 mikrogramman vuorokausiannosta. Myös vitamiineissa on hyvä muistaa, että jokaisen kyky imeyttää on erilainen. Ikä, ruoansulatuksen herkkyysreaktiot, suolistobakteerikanta ja muut ruuansulatukseen liittyvät seikat vaikuttavat siihen, että imeyttämiskyky voi heikentyä.

Kun Suomeen perustettiin 60-luvulla Kansanterveyslaitos (nykyinen THL) se kumosi Arvo Ylpön ohjeet ja suomalaisia alettiin pelottelemaan mm. D – vitamiinin aiheuttamalla myrkytyksellä. Ainoatakaan D-vitamiinimyrkytystä ei ole koskaan Suomessa raportoitu. Ihmisen pitäisi useita kuukausia ottaa D-vitamiinia yli 3000 yksikköä ylittäviä annoksia, jotta hän saisi myrkytysvaikutuksia. D-vitamiini suojaa ihmisiä sairastumisilta.

Optimaalista annosteluohjetta, joka olisi pätevä jokaiselle ihmiselle, ei ole … missään vitamiineissa. Imeyttämiskyvyn lisäksi tarve riippuu myös siitä, mitä olet syönyt / juonut (myös näissä on vitamiineja). Kun kehossa on erilaisia (poistettavia) raskasmetalleja ja muita vastaavia myrkkyjä, se käyttää vitamiineja ja hivenaineita / mineraaleja niiden poistamiseen. Myös vuodenaika vaikuttaa tarpeeseen ja esimerkiksi D-vitamiinia tarvitaan vähemmän, jos kesällä ulkoilet runsaasti auringon valossa. Runsaasti liikkuva luonnollisesti kuluttaa enemmän varastoja. Jos olet saanut virus- tai bakteeritartunnan, silloinkin keho käyttää vitamiineja … erityisesti C-vitamiinia tunkeutujien häätämiseen ja niinpä tarvitset sitä todella paljon enemmän, kuin tavallisesti. Kun näihin faktoihin lisätään jo aikaisemmin mainittu ihmisen kyky imeyttää, suoliston tila, asiaa kannattaa tarkistella uudestaan. Faktaa on, että kun mitataan vuosia samaa vitamiiniannosta nauttineiden henkilöiden (esim. samassa taloudessa asuva pariskunta) veren vitamiinien millimoolipitoisuudet, ne voivat heittää useita yksikköjä. Toisin sanoen purkkien kyljissä ja muissa yhteyksissä annetut annosteluohjeet voivat olla kohdallasi kaikkea muuta kuin optimaaliset. Kuuntele kehoasi … !

Kuvassa koronatartuntojen Kiinassa käytetty C – vitamiinin annosteluohje … suoraan suoneen sairastuneelle. Kiinalaiset ovat säilyttäneet perinteiset tietonsa ja tapansa länsimaistumisesta huolimatta.

error: Content is protected !!