Valikko Sulje

Ehkäise syöpää – syö parsakaalta

Parsa (Brassica oleracea var. italica) on kaalin muunnos. Se viljelykasvi, joka kuuluu ristikukkaiskasveihin. Parsalla on vihreä kukinto ja varret. Parsakaali muistuttaa lähisukulaistaan kukkakaalta. Parsakaalista käytetään myös nimeä broccoli. Parsakaalista syödään sen maanpäälliset osat eli nuppuiset kukinnot, varret ja lehdet. Sitä voi syödä sekä kypsennettynä että raakana.

Parsakaalta voidaan käyttää muun muassa keitoissa, wokeissa ja gratiineissa. Sen voi keittää sellaisenaan tai tarjota voisulan kanssa.

Parsakaalin ravintosisältö

Tuoreella parsakaalilla on sisältämiensä mikroravinteiden vuoksi monenlaisia parantavia vaikutuksia.  Parsakaali sisältää rautaa, A-, E-, K-, B1-, B2 ja B3 – vitamiineja. Parsassa on huomattava määrä myös C-vitamiinia ja yksi parsakaalin kukinto voi sisältää jopa puolitoistakertaisesti päivän C – vitamiinitarpeen. Siinä on folaattia eli foolihappoa, kaliumia, kalsiumia, fosforia, rikkiä (mm. tärkeä nivelten rakennusaine), inuliinia joka stimuloi hyvien suolistobakteerien kasvua (prebiootti).

Syöpää torjuvat ravitsemussuositukset puhuvat kasvisten puolesta. Erityisesti kaalit ovat kotimaista laaturavintoa myös syövän ennaltaehkäisyssä, joskin kaikki tummanvihreät kasvikset sisältävät karotenoideja jotka toimivat antioksidantteina. Lisäksi kaalikasveissa on folaattia, joka auttaa elimistöä puolustautumaan erityisesti syöpäsoluja ja tulehduksia vastaan. Joissakin väestötutkimuksissa niukkaan folaattien saantiin on liittynyt suurentunut riski sairastua paksusuoli-, keuhko- ja kohdunkaulasyöpään.

Antioksidanttirikas kasvikunta on syöpää ehkäisevän ruokavalion perusta. Parsakaalin lisäksi tehosuojaa antavat granaattiomena, kurkuma ja vihreä tee. Niiden on todettu torjuvan etenkin miesten eturauhassyöpää. Eniten näyttöä on parsakaalista. Parsakaalissa on muun muassa sulforafaani (sulforaphane) nimistä ainetta, joka on syöpäsolujen kasvua ehkäisevä aine suoliston pinnalla, jossa se myös korjaa mikrovaurioita. Ei kuitenkaan tarkkaan tiedetä, mitä kaalien ja erityisesti parsakaalin yhdisteet ovat ja miten ne syöpään vaikuttavat. Kannattaakin syödä parsakaalin lisäksi myös muita kaalikasveja: kukkakaalia, tankoparsaa, ruusukaalia, lehtikaalia ja keräkaalia.

Kaikki tummanvihreät kasvikset kuuluvat ravitsemuksen parhaimmistoon. Mausteista esimerkiksi kurkuma, inkivääri ja valkosipuli ovat hyödyllisiä syövän ehkäisyssä. Vihreä tee on myös loistava antioksidanttien lähde ja sisältää L-teaniinia, joka lievittää stressiä ja auttaa keskittymisessä.

Maailman syöpätutkimussäätiö (WCRF) on tiivistänyt tieteeseen pohjautuvat peruslinjaukset syövän ja ravinnon yhteydestä. Kiistatta syöpäriski alenee tiettyjen ruoka-aineiden suosimisesta. – Syövän hoitoa tukeva ja syöpää ehkäisevä ruokavalio painottuu vihanneksiin, juureksiin, marjoihin ja hedelmiin, toteaa lääketieteen tohtori, dosentti, sädehoidon ylilääkäri Timo Joensuu, joka on yksi Docrates Syöpäsairaalan perustaja.

Kuidun runsaan saannin väitetään ehkäisevän syöpää. Täysjyväviljan sanotaan muodostavan hyvän pohjan terveelliseen ravitsemukseen. Kuitujen ympärille on syntynyt todellinen suurteollisuus ja siitä on tehty miljardibisnestä. Niinpä viljan kasvua edistävien kemikaalien ja rikkakasvien torjunta-aineiden käyttö ovat voimakkaasti vähentäneet viljan terveellisiä vaikutuksia. Korjuun jälkeen käytetyt homeenesto- ja muut kemialliset aineet, sekä teollinen käsittely ennen myyntiä lisäävät epäilystä siitä, että viljat ovat suuri syyllinen suomalaisten lisääntyviin maha ja suolisto-ongelmiin. Pähkinät, mantelit ja siemenet ovat suositeltavia ja ne täydentävät ravintorikasta ruokavaliota. Pähkinöissä on paljon ravintoaineita, kuten magnesiumia, sinkkiä, B-ryhmän vitamiineja, seleeniä, fenolisia yhdisteitä sekä hyviä rasvahappoja.

Syöpään sairastuneen ruokavalio tukihoitona

Monipuolinen ruokavalio takaa riittävän ravinnon saannin, turvaa vastustus- ja toimintakykyä sekä parantaa yleiskuntoa. Oikeanlainen ravinto auttaa myös syövän uusiutumisen ehkäisyssä. Ruokaa ei tule luokitella yhden aineen perusteella hyväksi tai pahaksi, korostaa Timo Joensuu. Ratkaisevaa on se, kallistuuko kokonaisuus hyödyllisen vai haitallisen puolelle.

Yksittäisistä haitallisista aineista

Alkoholi on pahin riskitekijä monien eri syöpien kohdalla. Sokeri on syövän ruokaa ja se saattaa eri tutkimusten mukaan olla kohdunkaulan ja suolistosyövän riskitekijä. Haitallisten ravintoaineiden lisäksi Joensuu nostaa tieteellisesti todistetuiksi syövän pahemmiksi riskitekijöiksi ympäristötekijöistä tupakan, karsinogeeniset savukaasut, säteilyn ja esimerkiksi jotkin virusinfektiot.

Ravintolisät

Timo Joensuu neuvoo varovaisuuteen. Ainoa hänen suosittelemansa ravintolisä on italialaisen lääketehtaan valmistama Pomi-T, jossa on kurkumaa, parsakaalia, vihreää teetä ja granaattiomenaa; kasviskapselissa puhtaasti näitä kasviksia tiivistetyssä fysiologisessa pitoisuudessa, ei mitään tabletointi- tai muita lisäaineita. Joensuun mukaan Pomi-T:tä voi käyttää etenkin eturauhasyövän tukihoidoksi ja ennaltaehkäisyyn sekä miehiseen hyvinvointiin.

Pomi -T:tä on tutkittu tieteellisin metodein brittiläisessä yliopistossa, ja suurissa väestötutkimuksissa on pystytty osoittamaan sen teho eturauhasyöpään (tuotteen vaikuttavuus on solutasolle). Pomi -T-tutkimusta johti englantilainen syöpälääkäri professori Robert Thomas. Ruotsissa Pomi -T on mukana Ruotsin kansallisessa eturauhassyövän hoito-ohjelmassa ja myös potilaille kohdistetussa informaatiossa eturauhassyövästä. USA:ssa National Cancer Institute on ottanut Pomi -T:n mukaan eturauhassyöpää koskevaan potilasinformaatioon.”

error: Content is protected !!